FIA past dubbele gele regel aan


Na het controversiële Q1-incident in Istanbul waarbij Fernando Alonso betrokken was, heeft de FIA ​​de dubbele gele vlagregel aangepast.

Twee weken geleden in Istanbul kozen de stewards ervoor om geen verdere actie te ondernemen nadat werd beweerd dat Fernando Alonso tijdens de openingsfase van de kwalificatiesessie dubbel gezwaaide gele vlaggen negeerde.

Na het horen van de Spanjaard en het bekijken van video-, timing- en telemetriebewijs, waren de stewards van mening dat de Alpine-coureur had voldaan aan de eis om zijn snelheid aanzienlijk te verminderen nadat de dubbele gele vlaggen waren getoond op een moment dat een aantal coureurs worstelden om grip in de natte voorwaarden en voldeed daarmee aan de bepalingen van de Sportcode.

In Noot 7.1 van de wedstrijdaantekeningen van de racedirecteur moesten de coureurs echter geen zinvolle rondetijd neerzetten in een situatie met dubbele gele vlag.

Rekening houdend met het feit dat de situatie met de gele vlag zich voordeed op het moment dat Alonso zijn eerste getimede ronde van de sessie begon en opmerkend dat hij er volledig van overtuigd was dat hij geen zinvolle rondetijd neerzette, aangezien zijn volgende vliegende ronde ongeveer 3,5 seconden sneller was dan toen de situatie met de gele vlag zich voordeed, waren de stewards ervan overtuigd dat de Spanjaard de relevante voorschriften had nageleefd en besloten ze geen verdere actie te ondernemen.

Voorafgaand aan de race sprak racedirecteur Michael Masi met de teams en coureurs en de kwestie werd vervolgens aan de orde gesteld tijdens de vergadering van de sportadviesgroep vorige week.

In de aantekeningen van de racedirecteur voor dit weekend onthult Masi een aanpassing aan de regels na het incident.

“Elke bestuurder die door een gele rangeersector met dubbele golven rijdt, moet de snelheid aanzienlijk verminderen en voorbereid zijn om van richting te veranderen of te stoppen”, schrijft hij. “Om ervoor te zorgen dat de stewards ervan overtuigd zijn dat een dergelijke coureur aan deze vereisten heeft voldaan, moet het duidelijk zijn dat hij niet heeft geprobeerd een zinvolle rondetijd neer te zetten. .”

De vorige opmerking dat “dit betekent dat de coureur de ronde moet verlaten (dit betekent niet per se dat hij moet pitsen, aangezien de baan de volgende ronde heel goed zou kunnen zijn)”, is verwijderd.

“Nu is het voor iedereen duidelijk als het niet al eerder was, wat ik in ieder geval denk dat het was”, zei Charles Leclerc in reactie op de verhuizing. “Maar op deze manier neemt de twijfel weg. Zodra je dubbel geel hebt, kun je gewoon zo veel mogelijk vertragen en je volgende ronde voorbereiden, want de ronde wordt sowieso geschrapt.”

Bekijk onze donderdaggalerij van COTA, hier.





Source link

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: